Peer-Educators

Peer-Educators

We vinden de stem van de student zo belangrijk dat we naast ons uitgebreide onderwijsaanbod, ook Green Office Peer-Educators aanbieden die SDG-lessen geven bij jou in de klas of aan jouw team. Het team van peer-educators bestaat uit 5 getrainde studenten van Izone, die ieder een eigen SDG-les kan geven. Ze zijn elke vrijdag (tot de zomervakantie) beschikbaar voor (maximaal 3) lessen van 60 tot 90 minuten. Voor meer informatie of een booking mail je naar greenoffice@rocva.nl. Wees er snel bij!

Wil jij meer informatie, download dan onze flyer.

Ons lesaanbod.

SDG 8: Waardig werk en economische groei

SDG 10: Ongelijkheid verminderen

SDG 16: Vrede justitie en sterke publieke diensten

Ons team

“Mijn naam is Tyron. Ik studeer nu bij Izone in Amsterdam West. Dat is een oriëntatie-programma. 

Waarom ik peer-educator ben geworden is, omdat ik heel veel dingen zie en hoor over duurzaamheid. Ik wil er zelf ook meer over te weten omdat wij de toekomst zijn en we moeten proberen om deze aarde met z’n allen goed en schoon te houden. 

Mijn SDG is “Justitie vrede en publieke diensten”.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik steeds vaker zie dat er veel jongeren zijn die kiezen voor het criminele pad. Ik vind het erg om te zien dat bijvoorbeeld ook vrienden van mij ervoor kiezen om dat pad op te gaan. Wat ik mooi van deze les vind, is dat ik kan laten zien wat ook de keerzijde is wanneer je voor deze weg kiest. “

“Hoi! Mijn naam is Job en ik zit op dit moment op iZone in Amsterdam West!

Ik ben peer-educator geworden omdat ik sinds mijn middelbare schooltijd altijd al les heb willen geven. Wij, als peer educators, geven les over één van de 17 SDG’s. Ik heb gekozen voor ongelijkheid verminderen, omdat ik het super belangrijk vind dat iedereen gelijk is en niemand minder is. Ook kom ik hier wekelijks mee in aanraking, want ik word af en toe ook nageroepen om het feit dat ik op hetzelfde geslacht val. Daarom vind ik het erg belangrijk dat we meer kijken naar ongelijkheid binnen en buiten landen. Hopelijk zie ik jullie snel op 1 van de colleges van het ROC van Amsterdam en Flevoland!”

“Hoi! Mijn naam is Nhihaika. Ik ben 17 en zit ook op Izone (een oriëntatie jaar). 

De dingen waar ik mij mee bezig hou zijn gamen en films kijken. Ik heb SDG 8 Waardig werk en economische groei gekozen, omdat ik veel met elektronica bezig ben, maar helemaal niet wist waar het vandaan kwam. Met SDG 8 krijg je daar meer informatie en kennis over. Je gaat schrikken. Ik schrok toen in ieder geval persoonlijk heel erg dat ik niet wist waar mica (dun metaal) allemaal in zat. Het zit in elektronische producten, zoals scheerapparaten, föhns, maar ook in smartphones, laptops en computers en zelfs schoonheidsproducten zoals shampoo, lippenstift en oogschaduw. Mica wordt vooral gewonnen in Madagaskar waar families dag en nacht werken om dit te verzamelen in de mijnen. Ze krijgen daar vaak minder dan 5 cent per kilo voor. Daarom met SDG 8 wil ik er licht op brengen en meer mensen erover laten weten.

En ik vind het bizar dat ik er nog nooit iemand over heb gehoord. Tijd dus dat dit verhaal verteld wordt. Daarom wil ik SDG 8 in de spotlights zetten, zodat meer mensen hierover te weten komen.” 

“Hoi! Ik ben Marissa. Ik zit op de opleiding Izone en ik ga binnenkort beginnen bij de muziekopleiding.

De reden dat ik een peer-educator ben geworden is omdat mij dit project heel interessant leek. Ook wilde ik meer te weten komen over duurzaamheid en wat het allemaal inhoud. Daarnaast ben ik heel sociaal en vind ik een praatje maken altijd leuk, dus voor de klas staan en mensen lesgeven is voor mij geen enkel probleem! Ik heb voor de SDG ´Ongelijkheid verminderen´ gekozen omdat ik hier vaak mee in aanraking kom en ook mijn persoonlijke verhalen bij heb. Zo was ik vorig jaar op de Pride in Amsterdam en werden ik en mijn vrienden veel achtervolgd en nageroepen alleen om het feit dat wij een deel zijn van de LGBTQ community. Er wordt al snel anders/raar naar je gekeken en daar hopen wij een beetje verandering in te kunnen maken!”

“Hallo, leuk om even kennis te maken! Mijn naam is Yaden en ik en al mijn mede-peers zitten gezamenlijk op het traject genaamd Izone. Ik heb ervoor gekozen om peer-educator te worden, door niemand minder dan onze leuke begeleidster en trainster Tess, en haar enthousiaste en levendige manier van lesgeven dat mij diep aansprak. Ook zag ik het als een gave kans om eindelijk via dit aan mijn zelfvertrouwen te werken en steviger en assertiever in het leven kan staan. Niet alleen ik, maar bakken vol studenten en scholieren hebben namelijk vaak te maken met de wegwerpcultuur binnen de lessen, wat dus niet bij mij aansloeg en tot slot resulteerde in demotivatie. Na onze ontmoeting begon ik te denken over hoe leraren over het algemeen lessen kunnen geven die de jeugd niet alleen motiveert maar ook inspireert beter te doen en aan de bak te gaan voor de toekomst van niet alleen ons, maar ook onze planeet. Het gebrek aan algemene kennis en bewustzijn over het boeiende thema ‘Duurzaamheid’ wordt echter veel te vaak onderschat en er wordt te weinig over gesproken, alhoewel het een zeer cruciaal onderwerp dat ons allemaal wel degelijk wat aan gaat! Het maken van de juiste keuzes omringende dit thema vind ik iets dat wij met zijn allen stapsgewijs aan kunnen en moeten leren als wij het hier een gezonde en veilige plek voor onze nabestaanden willen laten blijven! Het begint dus bij onszelf en vanuit elke pieterige keuze door er goed en grondig over na te denken wat het beste is voor onze planeet. Tot slot kunt u bij mij ook terecht als u een afspraak wilt inplannen voor een les, dan zorg ik (als degene die de agenda beheerd) ervoor dat alles netjes verloopt!”

“Hoi! Ik ben Tess. Ik ben de trainer van deze super peer-educators. En wat is dat een cadeautje! Wij zijn er helemaal klaar voor om bij jou in de klas of je docenten team een SDG training te komen geven. 
Daarnaast ben ik ook degene die de SDG Magazines heeft ontwikkeld en vormgegeven samen met Green Office studenten. Ook heb ik een heel keuzedeel Duurzaamheid in het beroep voor alle opleidingen en opleidingsniveaus van het ROC ontwikkeld. Samen met het content creation team heb ik daar een online leeromgeving van gemaakt. Deze kan je checken op:  https://xerte.talnet.nl/play.php?template_id=5494#page1 
Wil je een keer met mij sparren om te kijken hoe jij met het thema duurzaamheid in je klas of opleiding aan de slag kan? Dan kom ik graag bij je langs om hier samen naar te kijken!”

Lessen in actie.

Binnenkort beschikbaar.

Contact

Mocht jij een vraag hebben, of wil jij een les bij ons boeken. Neem dan contact op en we nemen snel contact met jou op.